„ Subtelne obrazy Marii Adamus, ściszona kolorystyka, niezbyt wielkie formaty wprowadzając widza w nastrój intymności nie ukrywają faktu, że są rezultatem wypowiedzi artysty o dużej dynamice wewnętrznej, o dużym samokrytycyzmie i gorącej potrzebie przekazywania malarstwem swojej wrażliwości twórczej.
Wybór rodzaju malarstwa – portret – świadczy o odwadze i poczuciu siły, bo związane z tym problemy formalne, selekcja środków wyrazu, a przede wszystkim konieczność dotarcia do sfery psychologicznej portretowanego i, co nieodzowne, w konfrontacji stałej z portretowanym jest najtrudniejszym zadaniem dla ambitnego malarza, unikającego oczekiwanych kompromisów.
Maria jest uzbrojona przez Opatrzność w odwagę , pasję tworzenia, zręczność manualną , a głównie wielką potrzebę obcowania z kolorem.
prof. Włodzimierz Kunz, ze wstępu do katalogu , 1992
„Maria Adamus Biskupska trafia do entuzjastów swojej twórczości prawdziwym talentem malarza, wrażliwością twórcy i pokorą , jaka towarzyszy stałemu rozwijaniu osobowości artystycznej. Jest konsekwentna i wierna dokonanemu już dawno wyborowi konwencji malarskiej. Subtelna i trudna paleta zestawień barwnych ostrzega ją przed poddawaniem się urokom bogactwa możliwości warsztatu malarza, skutecznie skłania do poszukiwań formalnych, które zawsze prowadzą do ambitnych rozwiązań. Portret, dominujący w tematyce obrazów, jest jednym z najtrudniejszych zadań podejmowanych przez malarza.
Maria wychodzi obronną ręką ze zobowiązań nie tylko wobec siebie jako twórcy, ale również wobec portretowanych, a nie jest to łatwe, o czym najlepiej wiedzą sami artyści. „
„Maria Adamus Biskupska reaches enthusiasts of her work with the true talent of a painter, creative sensitivity, and humility that accompany a continuously developing artistic personality. She is consistent and faithful to a stylistic convention she chose long ago. A subtle and exacting palette of color combinations prevents her from succumbing to the myriad possibilities available to the painter, effectively inducing formal explorations, which always lead to ambitious solutions. The portrait, which is a dominant theme throughout the paintings, is one of the most difficult challenges for a painter.
Maria rises to this challenge, not only in regard to herself as a creative artist, but also to those portrayed, which isn’t an easy thing to do, as artist themselves well know.”
prof. Włodzimierz Kunz , ze wstępu do katalogu 2000 |